De komende jaren wordt het Groninger Hoofdstation flink verbouwd. Wat zijn de plannen voor Hoofdstation Groningen, het stationsplein en de omgeving, zoals de Grunobuurt?


Het Hoofdstation van Groningen is het grootste en drukste treinstation van de provincie. Elke dag stappen er zo'n 33.000 mensen in of uit de trein. De verwachting is dat dit er in 2030 44.000 zijn. Om die passagiersstroom aan te kunnen, breidt het station uit. Zo komt er extra spoor en worden bestaande sporen doorgetrokken.

De belangrijkste punten van de stationsverbouwing worden op rij gezet in deze video van ProRail, en daaronder door ons:

 

Wat wordt er nieuw bij Hoofdstation Groningen?

Dit zijn de plannen en vernieuwingen op een rij:

- De monumentale stationshal wordt, net als vroeger, weer de belangrijkste in- en uitgang van het station Groningen.
- Het busstation wordt verplaatst naar de achterkant van het Hoofdstation.
- Reizigers kunnen via een ondergrondse voetgangerstunnel naar de perrons en het nieuwe busstation.
- Naast de voetgangerstunnel komt een fietstunnel, met een fietsenstalling onder het busstation.
- Het opstelterrein voor de treinen (waar nu al die treinen 's nachts staan) verdwijnt van het Hoofdstation naar de spoorsplitsing bij Assen en Winschoten.
- Daardoor ontstaat er ruimte voor een bedrijven- en woonterrein aan de zuidkant van het station, tegen de Grunobuurt aan.

 

Concepten: zo kan het nieuwe station Groningen eruitzien

Hoe het verbouwde en vernieuwde Hoofdstation eruit komt te zien, is nog niet bekend. Er wordt nog nagedacht over het ontwerp van de tunnel, fietsenstalling en de overkapping op de perrons. Tot nu toe zijn er vooral impressies van hoe het station eruit zóu kunnen zien. Daarbij wordt bijvoorbeeld gekeken naar station Rotterdam Centraal, dat vergelijkbare afmetingen heeft.

Afbeelding
 Concept: Zo zou het plein aan de zuidkant van het station eruit kunnen zien met boven de tekst Groningen het busstation en daaronder de voetgangerstunnel (links) en fietstunnel (rechts).

Afbeelding
 Concept: Een schets van hoe de voetgangerstunnel eruit kan zien, met winkels ondergronds en roltrappen naar de perrons.Op de achtergrond een deel van de fietsenstalling.

Afbeelding
 Concept: Zo zoú de overkapping van station Groningen eruit kunnen zien, maar dat staat nog niet vast.



Planning vernieuwingen aan het spoor in Groningen:

- 2019: Station Groningen Europapark krijgt een extra spoor en perron.

- 2020: Het wordt mogelijk om door te reizen van Groningen Noord naar Groningen Europapark.

- 2020: Het nieuwe opstelterrein bij de spoorsplitsing Assen en Winschoten wordt in gebruik genomen.

- 2020: Start van de werkzaamheden aan Hoofdstation Groningen, te beginnen met de perrons.

- 2021: Het nieuwe busstation, de voetgangerstunnel en fietstunnel en -stalling worden aangelegd.

- 2022: Station Groningen moet verbouwd en vernieuwd zijn.

- 2023: Het nieuwe busstation aan de zuidkant is klaar.

- 2023: De werkzaamheden aan de Grunobuurt, de zuidkant van het spoor, starten.

- 2024: De voorkant van het Hoofdstation wordt op een nader in te vullen manier verbouwd.

 

Laatste nieuws over de verbouwing van station Groningen

Hieronder lees je de laatste berichten over de verbouwing van Hoofdstation Groningen, de werkzaamheden, plannen en ontwikkelingen in de Grunobuurt. Maar ook de problemen: