Veelgestelde vragen over de techniek

Regelmatig ontvangen we vragen over de (digitale) ontvangst van ons tv-signaal. Op deze pagina vindt u de antwoorden op een aantal veelgestelde vragen.
FAQ:

1) De ontvangst van televisie stoort

2) De ontvangst van radio stoort

3) Er zit een etherpiraat door het signaal van radio noord

4) Het geluid van televisie loopt niet synchroon met het beeld

5) Het geluid van de televisie is te hard

6) De livestream op internet ligt eruit

7) De webcam’s doen het niet
1) De ontvangst van televisie stoort
- De storing is alleen bij TV noord
- Hebben de buren er last van?
- Zo ja, neem contakt op met de provider. Controleer wel of de buren op dezelfe manier kijken (analoog, digitaal, digitenne).
- Zo nee, controleer de pluggen en de kabels. Zorg dat alle pluggen goed zijn aangezet en zijn afgeschermd, verwijder alle splitters, sluit de ontvanger/televisie recchtstreeks aan.
- De storing is op alle zenders
- Hebben de buren er last van.
- Zo ja, neem kontakt op met provider (website en tel.nr.) Controleer wel of de buren op dezelfe manier kijken (analoog, digitaal, digitenne).
- Zo nee, controleer de pluggen en de kabels. Zorg dat alle pluggen goed zijn aangezet en zijn afgeschermd, verwijder alle splitters, sluit de ontvanger/televisie recchtstreeks aan.
- De storing is niet opgelost en er wordt gekeken via een digitale ontvanger
- Zorg dat de nieuwste software is geinstalleerd in de ontvanger.
- Reset de ontvanger. Zorg dat de spanning er volledig af is.
- Installeer de zenderlijst opnieuw.

2) De ontvangst van radio stoort

De antenne dient gericht te zijn op de zender van Radio Noord. Deze staat in de stad Groningen. De etherfrequentie is 97,5MHz. Controlleer de antenne-aansluitingen

3) Er zit een etherpiraat door het signaal van Radio Noord

Meld de storing bij het Agentschap Telecom. Geef de ontvangststoringen ook door aan RTV Noord.. Wij verzamelen deze storingsmeldingen en geven ze door aan het Agentschap.
4) Het geluid van televisie loopt niet synchroon met het beeld
- Voer onderstaande acties uit wanneer er digitaal wordt gekeken
- Zorg dat de nieuwste software is geïnstalleerd in de ontvanger. - Reset de ontvanger. Zorg dat de spanning er volledig af is.
- Installeer de zenderlijst opnieuw.
- Als dit het probleem niet oplost of er wordt niet-digitaal gekeken
- De storing is alleen bij TV noord. Neem contact op met RTV Noord.
- De storing is op meerdere zenders. Neem dan contakt op met de provider.
5) Het geluid van de televisie is te hard

- Het volume van RTVNoord kan harder zijn dan een aantal landelijke HD zenders. Dit komt omdat TV Noord niet HD uitzendt en het audiosignaal anders wordt weergegeven. RTVNoord mag niet harder zijn dan bv. RTVDrenthe. Is dit wel het geval neem dan contact op met RTV Noord..
- Wanneer digitale televisie wordt gekeken via een settopbox, en het volume van de settopbox staat heel laag, dan zullen kleine verschillen in geluidssterkte tussen de zenders extra versterkt worden wanneer de televisie op het juiste volume wordt gebracht. Het verschil wordt als het ware opgerekt/uitvergroot. En TV Noord is een zender die luid is (maar niet te luid). Of anders verwoord; de relatieve invloed van verschil in geluidssterkte tussen zenders is groter als de voorversterking (de settopbox) zacht staat.
- Controleer of de settopbox heel zacht staat qua volume. Het probleem moet verminderen (of oplossen) als de volume van de settopbox hard wordt gezet, en de televisie kan dan zachter staan. De luidheid blijft uiteindelijk hetzelfde. Maar vergeet niet om eerst de televisie zacht te zetten voordat je dit gaat controleren.

6) De livestream op internet ligt eruit

Neem dan contact op met RTV Noord. Vermeld welke stream het is.

7) De webcams doen het niet

Neem dan contact op met RTV Noord. Vermeld welke webcam het is